חגית רוטנברג פורסם 10/09/09, 11:13

בדיקה מקיפה מעלה כי קבלת תלמידים סלקטיבית על פי קריטריונים היא בהחלט לא המצאה של בתי הספר הפרטיים בפתח-תקווה.

רצון אמיתי להתקדם
גם בישיבת 'מקור חיים' שבכפר עציון מתבצע תהליך סינון בקליטת תלמידים, אולם כאן מחפשת הנהלת המוסד מצוינות מסוג אחר בקרב הנרשמים. הרב אברהם אורן, האחראי על קבלת תלמידים לישיבה, אומר כי הסברת הקריטריונים הנהוגים ב'מקור חיים' בהקשר זה היא עסק מורכב. "אנחנו מנסים למצוא תלמידים שמתאימים לנו ושאנחנו מתאימים להם. הבדיקה שלנו פחות קשורה להישגים לימודיים, אלא יותר בזיהוי רצון אמיתי להתקדם בתחומים תורניים ובעבודת ה'. אני לא אומר שאנחנו לא מסתכלים על התעודה. היא קיימת ברקע, אך היא חלק קטן מהשיקולים. העיקר הוא יום הראיונות המורחב שאנו מקיימים, בו משולבת גם פעילות חברתית, ואשר הראיון האישי במהלכו מהווה חלק משמעותי. אנחנו עושים גם מבחנים, אך זה לא הקריטריון המרכזי".

הרב אורן מדגיש כי בהתאם לחזון החינוכי של הישיבה, יחד עם תהליך הסינון משתדלת ההנהלה לגבש מדי שנה מחזור שיכלול תלמידים "עם כל סוגי הכיפות" ומאזורים שונים בארץ, על מנת ליצור גיוון חברתי.

מדוע בעצם יש צורך במוסד ממיין שבוחר את התלמידים הטובים לטעמו? האם קליטה שיוויונית תפגע במוסד כמו שלכם?

הרב אורן מקדים ונותן תשובה הנוגעת למישור הטכני, לפיה הביקוש ל'מקור חיים' עולה על היצע המקומות, ולכן תהליך הסינון הכרחי. במישור העקרוני סבור הרב אורן שאכן מדובר בשאלה טובה, והוא אינו בטוח שניתן לתת עליה תשובה חד משמעית. עם זאת, הוא תולה את הצורך בסינון בין השאר באופיו הפנימייתי של המוסד: "התלמידים אצלנו חיים בפנימיות. יש בכל זאת איזשהו רצון של ההורים שכאשר התלמידים יוצאים רחוק מן הבית הם יוכלו לחיות במסגרת שדומה למה שהיה להם בבית. אמנם, אם היינו מוסד ללא פנימייה, יותר פשוט לקבל כמעט כל אחד. הגורם המרכזי לסינון אצלנו הוא כאמור הביקוש הגבוה".

למרות היותה של 'מקור חיים' מוסד ייחודי, חזונו של הרב אורן אכן כולל את התפשטותה והשפעתה על כלל חלקי האוכלוסייה הדתית. "יש לנו רצון שייפתחו עוד בתי ספר ברוח 'מקור חיים'", הוא אומר, ומספר על ר"מ לשעבר בישיבה שהחל לעבוד בתיכון אמי"ת בצפת, שמטבע הדברים פונה לאוכלוסייה מסוג אחר. "היינו שמחים לפתוח עוד בתי ספר וכך לקבל עוד תלמידים. ייתכן שכל מוסד יהיה בעל אופי מעט שונה בהתאם לאוכלוסייה, אבל כך ניתן היה לקבל את כל התלמידים. הייתי שמח אם זה היה קורה".

בינתיים אתם עדיין מוסד פרטי שבוחר לעצמו את הטובים מבחינתו. האם אין בכך פריקת עול הנשיאה בנטל החברתי, בטיפול בשכבות החלשות?

"ראשית, כבר כמה שנים שיש לנו כיתות מקדמות לתלמידים עם קשיים, הן לימודיים והן רגשיים. אנחנו משתדלים כמה שיותר לשלב אותם בישיבה, ורוצים בהחלט לתרום גם לתלמידים החלשים.

"בנוסף, כבר כמה שנים קיים שיתוף פעולה בין מוסדות החינוך השונים בגוש עציון שבמסגרתו כל מוסד משתדל לקלוט כמה שיותר תלמידים מהגוש. כך למעשה אנו קולטים תלמידים אזוריים על אף שלפי תנאי הקבלה שלנו הם לא בהכרח היו מתקבלים. זה גם חלק מהנשיאה שלנו בנטל".

לקריאת הכתבה המלאה לחץ כאן